عصرعلم

Search
Close this search box.

گودی زیر چشم و راهکارهای درمان آن

علل گودی زیر چشم و راهکارهای درمانی

اگر متوجه شدید که ناحیه زیر چشم شما گود افتاده به نظر می‌رسد، ممکن است گودی زیر چشم داشته باشید. حفره‌های زیر چشم در نقطه نرم زیر پلک پایین شما ایجاد می‌شود. گودی زیر چشم همچنین می‌تواند باعث شود که ناحیه زیر چشم شما تیره‌تر یا سایه دارتر به نظر برسد یا با حلقه‌های تیره همراه شوند.

معمولا دلایل زیادی برای گود رفتگی زیر چشم وجود دارد ولی قبل از پرداختن به دلایل آن بیایید ببینیم گودی زیر چشم دقیقا چه شکلی است!

گودی زیر چشم چه شکلی است؟

با حفره‌های زیر چشم، احتمالاً متوجه خواهید شد که پوست و ماهیچه پلک پایین‌تان شروع به ریلکس شدن می‌کند و باعث می‌شود پوست زیر چشم کشش و سفتی خود را از دست بدهد.

هنگامی که ناحیه زیر چشمان شما شروع به گود افتادن می‌کند، این تغییر شکل می تواند باعث شود که بالای گونه شما فرورفته به نظر برسد که در نتیجه زیر پلک پایین شما سایه ایجاد کند و باعث شود از نظر دیگران خسته یا غمگین به نظر برسید.

درمان گودی و سیاهی زیر چشم

تصویر برگرفته از سایت Clinica Fai

علت گود شدن زیر چشم

گود شدن زیر چشم ممکن است خود به خود اتفاق بیفتد. اطراف ناحیه چشم معمولاً در سنین ۲۵ تا ۳۵ سالگی حالت فرورفتگی به خود گرفته و افتادگی زیر چشم در سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی شایع است. اما دلایل دیگری نیز برای این موضوع وجود دارد:

کم آبی بدن و دهیدراسیون

هنگامی که بدن شما کم آب می‌شود، یک عارضه جانبی جدی، فرو رفتگی چشم است که در کودکان شایع تر از بزرگسالان است، اما در موارد شدید ممکن است در بزرگسالان هم رخ دهد.

کمبود خواب و خستگی

کمبود خواب و خستگی می‌تواند باعث شود که فضای زیر چشم شما خالی شود که خود می‌تواند به تشدید فرورفتگی زیر چشم کمک کند.

‌افزایش یا کاهش وزن

رژیم‌هایی که باعث کاهش یا افزایش سریع وزن می‌شوند، می‌توانند زیر چشم را خالی کنند. هنگامی که وزن شما به سرعت بالا یا پایین می‌رود، تغییراتی در نواحی دارای چربی در صورت شما رخ می‌دهند که می‌تواند باعث شود که چشمان شما گود افتاده به نظر برسند.

ژنتیک

گودشدگی زیر چشم ممکن است در برخی افراد ژنتیکی باشد. اگر در خانواده شما افرادی هستند که زیر چشمشان گود شده است، ممکن است احتمال بیشتری برای رخداد آن در شما وجود داشته باشد. ‌

انوفتالموس (Enophthalmos)

گودی زیر چشم ممکن است برای یک یا هر دو چشم اتفاق بیفتد. اگر فقط یک چشم فرورفته دارید، ممکن است دچار انوفتالموس شده باشید. این وضعیتی است که ممکن است به دلیل ضربه به استخوان چشم شما یا به عنوان بخشی از از دست دادن استخوان در اثر افزایش سن رخ دهد. علل دیگر انوفتالموس عبارتند از:

  • کاهش وزن صورت
  • بیماری خودایمنی التهابی به نام اسکلرودرمی خطی (linear scleroderma)
  • جراحی اربیتال
  • عفونت HIV
  • سرطان سینه متاستاتیک
در این رابطه بخوانید:» علت سیاهی و تیرگی زیر چشم و راه‌های درمان

راهکارها و درمان‌های خانگی برای رفع گودی زیر چشم

در بیشتر موارد، می‌توانید گودی زیر چشم را در خانه مدیریت کنید. برای درمان گودی زیر چشم بدون درمان‌های تهاجمی یا مراجعه به پزشک به یاد داشته باشید که باید به میزان کافی آب بنوشید و رژیم غذایی درستی داشته باشید. در کنار این‌ها می‌توانید موارد زیر را مد نظر داشته باشید.

چای کیسه‌ای

روش قدیمی استفاده از چای برای از بین بردن گودی، پف و یا سیاهی زیر چشم است. تعداد بسیاری از محصولات ضد گودی زیر چشم حاوی چای هستند چرا که باعث بهتر شدن جریان خون زیر چشم می‌شود. برای مصرف پیشنهاد می‌شود دو بسته چای مصرف‌شده را به مدت ۱۰ دقیقه در یخچال قرار داده سپس به حالت خوابیده بر روی چشم‌های بسته قرار دهید. این روش بسیار مناسب برای روزهایی است که از کم‌خوابی یا پرخوابی زیر چشم پف می‌کند.

چند روش برای جلوگیری از گودی و پف زیر چشم - چای کیسه ای

پوست خیار

خیار حاوی ویتامین «کا» و مناسب فعال‌سازی جریان خون است. بنابر این راهی مناسب برای برطرف کردن گودی و سیاهی زیر چشم است.
دو برش دایره‌ای خیار را به مدت ۱۰ دقیقه در یخچال گذاشته سپس به مدت ۱۰ دقیقه روی چشم‌های بسته قرار دهید.

استفاده از ماسک خیار برای رفع تیرگی و گودی زیر چشم

ورزش دادن چشم

چند حرکت ورزشی ساده خستگی چشم‌ها را برطرف می‌کند. جریان خون اطراف چشم با ماساژ فعال می‌شود در زمان خستگی و یا هنگام صبح با دو انگشت سبابه، بینی و سپس ابروها را طی کرده، ماساژ دهید. سپس با سه انگشت به اطراف چشم ضربه بزنید و چند بار این عمل را تکرار کنید.

گذاشتن یخ

سرما نیز جریان خون اطراف چشم و به طبع جریان مویرگ‌های زیر چشم را فعال می‌کند. البته اثربخشی یخ و سرما سریع است اما پایدار نیست و حدوداً بیست دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. کمی یخ را در دستکش، لیف و یا کیسه قرار داده به مدت ۱۰ دقیقه روی زیر چشم ها قرار دهید.

برطرف کردن گودی زیر چشم با گذاشتن یخ

محصولات مناسب رفع گودی زیر چشم

محصولات آرایشی-درمانی عموما تاثیری در رفع گودی زیر چشم ندارند ولی می‌توانند در درمان تیرگی و سیاهی زیر چشم مؤثر باشند. پس با توجه به استانداردها و مارک‌های شناخته شده بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که از بلوط هندی برای فعال کردن جریان مویرگ‌ها و یا از گیاه آرنیکا برای هیدراته کردن و روشن کردن رنگدانه‌های زیر چشم استفاده کرده‌اند.

به یاد داشته باشید که استفاده از ژل‌ها بخصوص ژل‌های خنک کننده بهتر از کرم‌ها است ولی باز هم برای رفع گودی چندان مؤثر نیستند.

درمان اصولی برای رفع گود افتادگی زیر چشم

برای درمان اصولی باید با پزشک خود در مورد درمان‌هایی صحبت کنید که می‌توانند با افزایش سن، ناحیه زیر چشم‌تان را سفت کنند.

یکی از گزینه‌های درمانی استفاده از پرکننده‌ها (فیلرها) است. این روش در مطب می‌تواند توسط جراح پلاستیک یا متخصص پوست انجام شود. دکتر شما از پرکننده‌های (filler) پوستی برای بلند کردن گونه و صاف کردن ناحیه زیر چشم استفاده می‌کند.‌

سایر گزینه‌های درمانی شامل برداشتن پوست، ماهیچه یا چربی با جراحی یا استفاده از لیزر، فرکانس رادیویی یا درمان‌های شیمیایی است. با پزشک خود در مورد اینکه کدام درمان برای شما بهتر است صحبت کنید.

منابع برای مطالعه بیشتر

مطالب پیشنهادی برای شما